27. 5. 2019–31. 5. 2019, Michal Šafránek Škola

Elektrodoprava

Na konci května začali školáci tvořit druhé číslo Mravenčího časopisu, nejprve v kruhu vymýšleli jaké části by mohl mít, shodli se na formátu A4 a dále se pak podle témat rozdělili a tvořili - hádanky, venkovní dny, recepty a další :-) V pondělí, v rámci projektu Lidé kolem nás, do Mraveniště zavítal Augustin, indián z jihoamerického pralesu, který nám ukázal, jak se žije na rovníku, jak vypadá okolí místa, kde se narodil nebo jak ho jeho rodiče zbavovali strachu při setkání s velkými šelmami. Přinesl nám také čokoládu či čaj k ochutnání. Foukačkou jsme si vyzkoušeli trefit cíl, tak, jak se v Ekvádoru loví. V blocích českého jazyka a matematiky školáci trénovali třeba hlasité čtení, diktát či dělení nebo práci s násobilkovými obdélníky. Téma elektrodopravy jsme prožili ve čtvrtek. Nejdříve jsme poznali život elektrárny v Trutnově - Poříčí, kde jsme viděli chladící věže, turbíny, na velíně jsme se ptali, jak se elektrárna ovládá, na lávce přes koleje jsme sledovali vlaky plné uhlí, které jsme následně viděli za sklíčkem v kotli rozpáleném na 850°C. Vyrobenou elektřinu využívají jako pohon elektrobusy, o které jsme se zajímali druhou část dopoledne. Čekala nás jízda a komentovaná prohlídka vozidla, jeho schopnosti i srovnání s klasickými autobusy - vše nám na dobíjecím stanovišti i při jízdě představil pan Král ze společnosti Arriva. A hned by několik školáků chtělo být řidičem tohoto vozidla :-) V pátek se školáci vzájemně obohacovali během prezentací vlastních projektů, kdy představili svou cestu do školy, její (ne)výhody, zážitky z cest nebo rozmanitost možností, které mohou využít, aby se dostali z domova do Mraveniště. Závěry školáků jasně ukázaly, že každý dopravní prostředek nabízí jinou výhodu - šetrnost k přírodě, rychlost či zábavnost. Míša své třídě také ukázal, jak rozmanité cesty do školy může člověk zažít od vzdálenosti pár metrů, které ušel pěšky, po téměř dva tisíce kilometrů, které ujel vlakem a lodí s přespáním na zasněženém nástupišti…